Søndag den 11. august kl. 16.00: Festugekoncert med Flemming Dreisig: ”Bare damer.”

Kvindelige komponister fylder ikke noget overvældende antal hyldemeter på musikbibliotekerne eller i udøvende musikeres egne nodebunker. Hunkønskunstnerne har gennem tiderne ofte brugt et mandligt kunstnernavn. Alt andet ville være utænkeligt, hvis værkerne skulle nå til opførelse. Tænk bare på Karen Blixen som et velkendt, litterært eksempel.

I musikkens verden kan nævnes en usædvanlig begavet komponist og udøvende musiker, der vandt flere første-priser under sin uddannelse på det store, berømte pariserkonservatorium, og som senere i livet kom til at sidde som jurymedlem ved musik- og komponistkonkurrencer. Hendes navn var Melanie Hélène Bonis, men hun udgav alene sin orgel- og klavermusik under aliasset Mel Bonis.

Ved årets Festugekoncert her i Grundtvigskirken er det såmænd en mand, der præsenterer et righoldigt program med musik, der udelukkende er skrevet af kvindelige komponister.
En præsentation af Flemming Dreisig turde være overflødig, men jeg er faldet over dette citat af Danmarks grand old lady - nu afdøde professor ved det Kongelige Musikkonservatorium, Grethe Krogh: 

“Nationalt såvel som internationalt er Flemming Dreisig kendt som en orgelkunstner af et format, hvis lige vi herhjemme næppe har oplevet før. Jeg har ikke tidligere oplevet en så overbevisende kunstner, og det gælder inden for samtlige orgelspillets discipliner og stilarter.”
Der er lagt op til et brag af en eftermiddag.

Vel mødt! Gratis adgang.

Del dette: